Les mètriques de la felicitat al treball del teu negoci

En l’article anterior  Els fonaments de la Felicitat en el Treball (I) desenvolupem els pilars de la felicitat en el treball en la seva perspectiva epistemològica. En l’article següent avançarem cap a la dimensió dels  CÓMOS. És possible disposar de mètriques per pilotar la felicitat en el treball en la nostra organització? O bé, Podem analitzar l’impacte dels nostres indicadors de felicitat en el treball al costat d’altres indicadors de negoci com EBITDA o OEE?
Fa deu anys no pensem que podíem tenir l’ample de banda WIFI que disposem ara en molts llocs perquè la tecnologia estava evolucionant. Les mètriques en la felicitat en el treball incorporen un procés similar.
Primer de tot, seria necessari analitzar les  tipologies de mesuraments  de la felicitat en el treball  que podem realitzar. Aquestes són les següents:
1.     Mesurar en diferit: majoritàriament el pugueu-vos exercir per realitzar un monitoratge integral de la felicitat de la nostra organització. Majoritàriament es realitzen a través d’una mostra àmplia, amb nombrosos indicadors i ens aporta una avaluació diferida. Aquest mesurament majoritàriament a través de la tècnica d’enquesta ens mesura un procés per tant acaba sent un indicador forense, ens diu que allò passat ha anat bé o malament.
2.     Mesurar esdeveniments: identificats un esdeveniment, el quin, pot ser determinat sense contaminacions paral·leles del context i mesurem l’impacte d’aquell esdeveniment en la nostra organització on-line o off-line.

3.     Mesurar  on going: incorporem tecnologia per poder articular un procés sistemàtic de mesurament que podrem identificar l’índex de felicitat per unitats, franges horàries, centres de treballs, dies de la setmana, etc. A manera d’exemple tecnologia com l’aportada per Celpax en projectes que hem col·laborat conjuntament.

4.     Mesurar triangulando fonts : aquesta tipologia incorpora la vertebració de les tres anteriors a fi de poder pilotar les polítiques de felicitat en el treball d’una forma sistémica i biogràfica incorporant valor a la presa de decisions de negoci.

Algunes conclusions respecte al mesurament de les polítiques de felicitat en el treball. En primer lloc, Les polítiques de felicitat en el treball requereixen que prèviament tinguem resultats els  aspectes essencials de la motivació en el treball (salari, temps de treball i respecte). En segon lloc, com totes  les polítiques requereixen estar en el negoci , és a dir, conèixer perquè perdem i perquè guanyem a fi de poder articular respostes des de les persones. En tercer lloc,  sistematitzar quins seran les nostres tipologies de mesurament i quan mesurarem. En quart lloc, articular un  quadre de comandament que integri els indicadors de felicitat en el treball amb  les ràtios adequats vs. els kpi del negoci . I finalment, comunicar tots els resultats bons, regulars i dolents a fi d’incorporar la transparència en el grup d’interès: equip.
Si la pregunta era:  Perquè ens serveixen les polítiques de felicitat en el treball?   pot ser que les mètriques associades a negoci anessin una possible resposta.