Menys planificació i millor tracció!

Identificar les barreres que allunyen a les empreses dels seus principals objectius estratègics és essencial per l’èxit de les organitzacions

El nostre entorn empresarial ens porta a escoltar diàriament frases com les següents: “Hem de redoblar el nostre focus en aquest mercat”, “hem de generar una major venda creuada en els nostres clients nivell A”, “enguany hem d’augmentar el nostre marge en aquesta categoria de solucions” o “la rotació no desitjada ens està cruixint”. Aquestes i moltes altres afirmacions formen part del dia a dia de les organitzacions, que, com a éssers vius, són organismes que viuen, perviuen i es transformen. La nostra activitat habitual en management pot estar plagada d’èxits, però també, i amb més freqüència de la requerida, d’algunes frustracions per als Comitès de Direcció.

Davant això, trobar a base d’alquímia empresarial la pedra filosofal dels èxits rellevants que ens farien avançar exponencialment com a organitzacions és el sant greal de la majoria d’escoles de negoci i de la literatura científica de l’actualitat. Per això, un dels reptes d’avui continua sent incrementar el percentatge d’assoliment dels nostres objectius estratègics. Intentarem aprofundir en com la gestió per OKRs (‘objectius i resultats claus’, per la seva sigla en anglès) ens pot ajudar a posar el focus de manera adequada.
Però, quins són aquells elements que ens allunyen d’una major focalització en els objectius estratègics de les nostres organitzacions? La primera dimensió generadora de barreres és biogràfica i engloba aquells aspectes que formen part de l’ADN o esdevenir de l’organització. Les organitzacions de grans èxits i amb estructures de negoci madures cosifican l’èxit com a barrera de gestió del canvi. Òbviament… per què hem de canviar si fins ara hem triomfat?

El veritable repte per aquells que formem part del món dels negocis serà trobar el marc de treball adequat per fer que les coses passin
La segona dimensió és sistemàtica. Hem passat del context VUCA a l’entorn BANI (Brittle -trencadís-, Anxious- ansiós, Senar-linear -no lineal- i Inepse -incomprensible-), on la linealitat desapareix o és tan breu que es converteix en una cosa fugaç i requereix modificar els nostres cicles de desenvolupament estratègics. Però això no vol dir que hàgim de situar l’estratègia a curt termini, sinó que hem de segmentar de manera precisa els diferents cicles que comporten els nostres objectius estratègics amb resultats claus d’impacte i cicles curts d’implantació d’entre 3 i 12 mesos.

Aquests factors anteriorment esmentats creen barreres com les sitges organitzacionals (sistemes que separen als diferents tipus d’empleats en departaments o àrees), que, encara que compleixen amb una funció, sovint generen una distància entre els diferents angles del negoci. També són errors comuns no eliminar processos i solucions que estàvem fent en l’anterior cicle de negoci (tot no cap, i eliminar “desaprofitaments” és una de les claus del llegeixin management) o no alinear objectius amb accions concretes. Un exemple d’aquesta última qüestió pot ser la necessitat d’una empresa de cohesionar a l’equip de manera notable. En aquest cas una activitat de teambuilding podria no semblar crítica o urgent, però hem de ser capaces de veure com aquestes petites accions poden repercutir positivament en els nostres objectius.

Una companyia ha de tenir clar que les diferents crisis sistèmiques estructurals (financeres, geopolítiques, bèl·liques, sanitàries i mediambientals) formaran part de la seva realitat en els pròxims anys i que minvar la força centrífuga que les alimentarà no és alguna cosa que sigui a la seva mà. El que sí que és a la seva mà, no obstant això, és la utilització d’eines centrípetes en la seva dimensió biogràfica per concentrar-se en els seus objectius estratègics i, així, traccionarlos setmana a setmana.

El veritable repte per aquells que formem part del món dels negocis serà trobar el marc de treball adequat per fer que les coses passin i que l’estratègia formi part del nostre dia a dia. És imprescindible tenir en compte la necessitat de vertebrar sistemes robustos de gestió per objectius per disposar d’una organització en constant actualització cada vegada més prop dels mercats del demà.

Post a Comment