L’avaluació de l’acomplirent ha mort?

Fa ja uns mesos vaig elaborar un breu post sobre la valoració de llocs de treball . Durant aquests últims mesos s’han incrementat les recerques, exposicions i experiències a voltes amb el mesurament de l’acompliment . Afirmacions com les següents tenen certa ressonància en l’àmbit actual de les polítiques de persones: ” el mesurament de l’acompliment no té sentit en un entorn VUCA”, “hem de gamificar l’acompliment”, “l’avaluació anual és molt burocràtica o unes altres. Possiblement totes aquestes últimes perspectives incorporen elements per a la reflexió i acció.

Cal tenir present per poder valorar qualsevol política vinculada a les persones l’ecosistema liliputiense d’empreses espanyoles on el 77, 79 % de les organitzacions tenen menys de 9 empleats (INE, 2016).

Aquest ecosistema provoca una heterogeneïtat de nivells evolutius en les polítiques de persones. Possiblement el mesurament d’acompliment incorpora alguna cosa crític en molts àmbits de la vida: el matís. Per això, cal incorporar moltes reflexions, recerques i experiències per poder aportar valor a les persones i a les organitzacions. Intentaré compartir algunes recomanacions sobre la base d’experiències d’èxit i fracàs en diferents organitzacions:

  • Mesurar, mesurar i mesurar: això ens ajuda a poder establir accions de millora. A traçar escenaris transparents amb els nostres equips i a disposar una radiografia tangible del talent organizacional.
  • Intel·ligència col·lectiva: disposar d’una bona radiografia de l’acompliment ens ajuda a alinear valors i competències al nostre negoci.
  • Perspectiva llegeixin: repensar, prototipar i validar. Les competències definides en les nostres polítiques han d’estar alineades al negoci per a això testear nostres competències amb els comportaments associats serà crític.
  • Competències: les competències han d’integrar els comportaments associats a estàs definint el nivell de criticidad i el valor objectiu a cadascun dels nivells (recomanació escala de Likert). Intentar disposar d’un mapa de competències molt ampli només ens complica la vida i allunya el mesurament del negoci.
  • Temporalitat: aquí no trobarem receptes màgiques, sinó que estarà alineat amb la maduresa d’aquestes polítiques en el negoci. És a dir, si és la nostra primera experiència serà útil una avaluació anual i si tenim una maduresa profunda podrà ser de cicle curt.
  • Feedback: realitzar una avaluació anual i donar un feedback amb la mateixa freqüència forma part d’una avaluació forense. Podrem saber de quin hem mort o triomfat, però no ens servirà per a l’acció. El feedback ha de ser de cicle curt de guia en el desenvolupament personal i de confiança amb l’equip.
  • Alinear-la amb un sistema d’incentius ? : el nostre desenvolupament forma part d’una dinàmica 360 graus on estem molt enfoquem al com. Aquest com o forma de fer les coses de vegades és complex d’alinear sistemàticament amb l’impacte en resultats. Al mateix temps, si en el meu acompliment haig de millorar l’assertivitat i la meva manager m’explica que atenent a això no podré gaudir de la meva bonus. Quin serà la meva actitud? Podem incentivar econòmicament els QUINS, però possiblement no els CÓMOS.
  • Àgil: la dispersió de centres de treball, la flexibilitat d’horaris o les dinàmiques de mobilitat impulsen la necessitat d’articular estratègies àgils de digitalització de l’acompliment on tots els actors gaudeixin de l’agilitat del procés.
  • Graus: quants i quin avaluadors ? Disposar d’avaluadors en 270º ajudarà a cada membre de l’organització a avançar en el seu acompliment de forma global. Igual que anteriorment esmentàvem la importància de la maduresa serà critico conèixer l’estat de l’organització per avançar en una avaluació 360 graus. El complex no és avaluar, el complex és la gestió del procés amb els membres de l’organització.

Finalment, crec que el mesurament de l’acompliment té vigència en les nostres organitzacions amb les actualitzacions necessàries per respondre a la sostenibilitat dels nostres negocis i el creixement dels equips. Hem d’incorporar innovacions, bones pràctiques, agilitat i tecnologia per gaudir d’un procés que enriqueix.

Post a Comment